ꒌ Православни Хришћани
† мисија Цркве

петак, јун 02, 2006

Отворено писмо протојереја Гојка Перовића председнику владе Црне Горе

Ректор Богословије Светог Петра Цетињског парох цетињски протојереј Гојко Перовић упутио је отворено писмо Премијеру Црне Горе Милу Ђукановићу:

Поштовани г.предсједниче Владе,

Обраћам Вам се као грађанин Црне Горе коме је у последњих неколико година угрожена лична безбједност, у појединим приликама онемогућен приступ радном мјесту, при чему се често доводе у питање јавни ред и мир у црногорским мјестима, а све то уз пасивно присуство припадника МУП-а Владе којој сте на челу . Ријеч је овдје о физичким атацима на браве и врата, и неовлашћеном уласку припадника извјесне невладине организације, у пет православних цркава у Катунској нахији.

Писмо у целости можете да прочитате у коментару.

1 Коментар/а:

  • Поштовани г.предсједниче Владе,

    Обраћам Вам се као грађанин Црне Горе коме је у последњих неколико година угрожена лична безбједност, у појединим приликама онемогућен приступ радном мјесту, при чему се често доводе у питање јавни ред и мир у црногорским мјестима, а све то уз пасивно присуство припадника МУП-а Владе којој сте на челу . Ријеч је овдје о физичким атацима на браве и врата, и неовлашћеном уласку припадника извјесне невладине организације, у пет православних цркава у Катунској нахији.

    Зашто јавно писмо предсједнику Владе? У неколико последњих јавних наступа, Ви сте се дуго и детаљно бавили овом темом, саопштивши пар ставова који не уливају наду у ваљано и мирно рјешење овог проблема.
    Рекли сте да није препоручљиво дословно истрајавати на слову (црквеног) закона, већ да треба узети у обзир реалност одређене грађанске иницијативе, да не треба «затварати очи» пред њом и сл.(интервју на ТВБ92). Казали сте да, када се ради о Цркви, држава неће обезбјеђивати «монопол» никоме, нити у том смислу треба ангажовати државну репресију - јер је питање Цркве одвојено од државе (конференција за штампу 22.05.2006.г., у Подгорици).

    Монопол? Макар Ви г.предсједниче Владе најбоље знате какво позитивно и општекорисно значење може имати овај појам. Монопол закона. Монопол истине. Монопол договорених правила.

    Црква и држава су одвојене, и тако треба да буде. Црква да не одлучује у сфери позитивних, грађанских прописа - већ да их као већ одређене поштује. Исто тако и држава треба да се односи према црквеном законодавству. Замислите само какав би хаос настао када би мјештанима неког села, пало на памет да из разлога што не подржавају Ваш политички програм, или сте им лично антипатични, не испоштују монопол Ваше Владе ( одбију да плаћају рачуне и сами преузму управу над мјесном школом или станицом полиције)? Ви сте предсједник Владе, баш зато што по позитивном значењу ријечи монопол, 50+1% гласова на изборима увјек значи 100% власти, а понекад и 100% репресије. Вјекови су прошли док је историја политике и њене теорије, изњедрила ово несавршено, али најправедније могуће уређење друштва на земљи.

    Црквени прописи су још старији. Они нпр. кажу да свештеник који је рашчињен од свог епископа не може ићи на другу црквену територију, и тамо чинодејствовати ( а камо ли постати митрополит ?!?). Такав преступник, у једном уређеном грађанском друштву, може себе доживљавати ваљаним свештеником и у такво нешто убјеђивати друге грађане... међутим, храм у оној мјери припада селу ( грађанима ), колико и горе поменута школа или амбуланта. Неће ваљда сељани по свом тренутном нахођењу постављати учитеље и докторе, него ипак некаква министарства. Дакле, шта ради «грађанска иницијатива» на мом радном мјесту? Иницијативе, ако су грађанске и невладине, дјелују путем форума, летака, публикација, на трговима, у домовима културе или чак пивницама, а не упадом у службене просторије?

    Ово је, ипак, посао за Вас. Не тражимо теократску, него правну и грађанску државу, када хоћемо да све грађане ове републике који (из ко зна којих све разлога) носе мантије, Ви као влада, разликујете и санкционишете, по праву употребе одређених службених просторија. Црква нема, и не треба никад да има, полицију и судове који санкционишу живот грађана, али зато држава треба да испоштује црквене одлуке и санкције неких унутрашњих црквених појава, ради државне бриге о јавној безбједности свих. Легитимном и демократском репресијом обезбиједите монопол, не српској или црногорској страни у сукобу, већ међународном црквеном закону. Све остало, предлози, покрети или иницијативе, нека буду на слободном «интелектуалном и духовном тржишту» идеја у Црној Гори, гдје се ставови неће усвајати препадом и силом, већ слободним избором појединца.

    Ваш доброжелатељ пред Господом

    Свештеник Гојко Перовић,
    парох цетињски и
    ректор Цетињске Богословије

    Додао Blogger Ђакон Горан, у понедељак, јул 24, 2006 1:45:00 PM  

Постави коментар

<< Почетна


  
Православни Хришћани † Chrétien Orthodoxe † Ορθόδοξους Χριστιανούς †
† 동방정교회 † 東正教 † נצרות אורתודוכסית † Православное христианство † Christian Orthodox †